6 tipů, jak zatočit se stresem jednou provždy

Máte toho opravdu hodně? Nestíháte? Máte pocit, že vám kreativita či chuť cokoli dělat proplouvají mezi prsty? Pak je možná na čase vašeho staronového parťáka jménem Stres pořádně nakopnout a jednoduše se ho zbavit. Jak na to? Třeba pomocí mých 6 tipů, které praktikuju pravidelně a rozhodně se vyplatí je vyzkoušet. Pojďte do toho se mnou!

Ne, Stres rozhodně není kámoš!

To období, kdy se člověku nic nechce, dobře znám. Tlak, který sílí s povinnostmi. Nedodělanými povinnostmi. Sucho v ústech, napětí, pocit, že všechno je najednou špatně a lepší to nebude… Zatímco při práci v bance byl stres vážně občas můj nejlepší kámoš, po skoku na volnou nohu  jsem se rozhodla, že ho prostě u sebe doma nechci. Postupem času jsem se tedy naučila, jak tohoto černého nájemníka vyhostit z mého beskydského domova, abych si mohla užívat práci snů a ne se stresovat s nežádoucím otravou na bedrech. Řeknu vám tajemství: není to tak těžké, jak se v nejedné stresující situaci mnohdy zdá.

Krok 1: Přijměte fakt, že jste ve stresu

Ne vždy je jednoduché si uvědomit, že ten stav, který si s sebou nosíte téměř denně a nepřetržitě po celý pracovní týden, není vaše špatná nálada ani osud, ale dobře známý stres, o kterém se všude tolik mluví. Jakmile totiž pochopíte, že to právě ON vás trápí, můžete s tím něco začít dělat. Přijměte fakt, že jste ve stresu, abyste s ním mohli zatočit a naučit se jej ovládat.

Krok 2: Léčba šokem

Jak vyzrát na toho protivného zabijáka dobré nálady? Začněte léčbou šokem. V první chvíli docela dobře pomáhá razantní a okamžitá změna stereotypu – zkrátka cokoli udělat jinak. Vyrazte na neplánovanou akci, přespěte pod širákem, zkuste začít den příjemným rituálem, utečte na víkend pryč, tam, kde jste ještě nikdy nebyli. Udělejte takový krok, který i vás samotné překvapí. Co pomohlo mně osobně? Třeba návštěva neplánované lekce tance, který jsem doposud neznala. Nebo otužování, které se stalo mou milovanou rutinou. Jo, to byla a je jízda!

Ve své práci jsem dobrý. Dělám vše tak, jak nejlépe dovedu. Jsem úspěšný/á. Jsem vdečný/á za svou práci, kterou dělám, jak nejlépe umím. Jsem spokojený s odvedenou prací.

Krok 3: Příroda léčí

To nejsou jen prázdná slova. Příroda má skutečně blahodárné účinky na tělo i ducha. Sama jsem se o tom přesvědčila tolikrát, že na ni nedám dopustit. Možná procházky v lese či horské túry praktikujete… a jestli ne, je čas začít. Především, když se nacházíte ve stresovém období, které vám dává zabrat. Hurá, je čas na forest bathing, tedy něco jako lesní koupání. V Japonsku jde o běžnou praxi, tak buďte jako Japonci a běžte se projít do přírody a zaposlouchat se do ticha. To ticho, které nikdy neutichá, je balzám na duši a nabitá zbraň na stres. 

Krok 4: Je čas nasbírat endorfiny

Jak si účinně a rychle pomoci? Přece zdravým pohybem. Aby se vám dostalo slušné dávky endorfinů, je potřeba se pořádně protáhnout. Věřte mi, při plavání v bazénu, při jarním běhu nebo večerní projížďce na kole si na otravný stres ani nevzpomenete. Naopak, díky přívalu energie a hormonů štěstí nastartujete pozitivní změnu.  Vymažete stres z hlavy. Co dělám nejraději? Spolu se psy vyběhnu do lesa. Když se pak zpocená a červená jako rajče vrátím domů, jsem šťastná nejen já, ale i mí čtyřnozí parťáci. A to je pak pořádně štěstí – vidět, že jsem udělala něco pro nás tři.

Krok 5: Umění odpočinku

Odpočinek je tak důležitý. Umíte odpočívat? Pro někoho banální věc, pro jiného nemožná. Ani já jsem dříve neuměla odpočívat. Jela jsem v zajetých kolejích stereotypu a raději, než abych našla chvíli pro sebe, věnovala jsem se bezduchému válení na gauči u televize, což mi nic nedalo – a se stresem to ani nehnulo. Postupem času jsem se však naučila důležitou věc: mít se ráda. Právě proto si pravidelně dopřávám saunu, masáž nebo dámskou jízdu s wellness, díky čemuž stres nemá šanci. Nezapomínejte na sebe. Určete si třeba den v týdnu, kdy se budete věnovat jen sobě a tomu, co máte rádi. Hýčkejte své tělo i duši. Takové rozmazlence totiž stres nemusí.

Krok 6: Seberealizace je důležitá

Ach, ta seberealizace. Děláte, co vás baví? Žijete naplněný život? Nesoulad mezi pracovním a osobním životem často ústí ve stres, napětí, poruchy spánku. Myslete na sebe také v širším kontextu, než je jen pravidelný odpočinek. Začněte o sobě přemýšlet jinak. Co je vaší prací snů? Realizujete se? Tvoříte? Nebo se jen vezete životem a pozorujete jej jako film? Možná je na čase vzít život do svých rukou a žít život, do kterého stres nepatří. Já ten krok udělala a nebudu vám lhát.  Čas od času i mně stres zaklepe na dveře, když plním termíny na poslední chvíli nebo mám pochybnosti o své práci. Naštěstí už vím, že mu nemusím otevřít dveře, ale můžu udělat něco pro to, abych se cítila dobře v každé situaci. Protože já mám svou práci ráda a dělit se o ni se stresem už nehodlám. A co vy?

Vendula Jelínková
Tančím s písmenky na volné noze. Své zkušenosti s pozitivní psychologií a psaním jako motivátorka předávám těm, kdo chtějí skočit do kreativního světa snů rovnou po hlavě. Všem, kdo chtějí psát každý všední den, aby jejich dny byly jednou provždy nevšední. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře
  1. Mně právě hodně pomáhá příroda. Máme les kousek od domu. Chodím tam, když jsem stastna a srším energií. Ale taky ve dny, kdy mi po tvářích tečou slzy a potřebuju být sama. Ale po návratu se cítím mnohem líp.
    Učím se i odpočívat, dát si vanu, nějakou masku, hudbu. A do toho cvičím. Kombinace těchto věcí mi pak pomáhá být co nejvíc v pohodě. 🙂

    • Vendula Jelínková napsal:

      Klárko, to je výborný návod. A samota je super, mám ji moc ráda. Říkám tomu poustevničení a je to tááák příjemné. Plánuju někdy sama přespat v lese, vezmu jen Corinku a vyčistím si hlavu. Díky za připomenutí vany, tu si asi taky brzy dopřeju! Se svíčkama a hudbou! 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Sexy texty snadno a rychle!

    Získejte eBook zdarma Jak začít psát. Začněte.

  • Nejnovější články
  • Hurá na facebook!