5 kroků k sebelásce aneb jak posílit svou sebehodnotu

Sebeláska

Sebeláska. Takové pěkné slůvko. Všichni se s ním setkali, ale ne každý jeho význam zná. A má. V sobě. Protože jde o často skloňované téma, rozhodla jsem se, že i já se s vámi podělím o svou zkušenost, své pochopení sebelásky. A taky o takový svůj jednoduchý návod, který pomáhá mně a může pomoci i vám. Jak si ochočit sebelásku a proč to vlastně dělat?

V první řadě se bez okolků přiznám: ani já nejsem se sebeláskou nejlepší kamarádka. Jsme spíš takové ty nesmělé čerstvé přítelkyně, které se zatím oťukávají, ale ta největší tajemství a drby si zatím nechávají pro sebe. Mám pocit, že v pubertě jsem se docela ráda měla, jenže… pak přišly úzkosti spolu se sociofobií a já o ten pocit postupem času přišla. Začala jsem si připadat spíše divná, nepochopená, často SAMA a nejistá. Ztratila jsem to vnitřní světlo. Jak to s tou sebeláskou souvisí? Nenapadlo mě, že podporu můžu hledat sama v sobě. Že je možná ten pravý čas na sebelásku. Na to, že se mám mít konečně ráda se vším všudy. Tehdy jsem netušila, že se můžu přijmout taková, jaká jsem. S úzkostmi, které se nemusím bát vyslovit nahlas. S chybami. Ale teď už vím, že můžu. Mohla jsem, můžu a budu moci. A vy taky.

Poslední rok, ačkoli jde o rok poměrně náročný, jak sami dobře víte, se s tou svou kamarádkou sebeláskou kamarádím tak nějak opatrně, ale mnohem víc. Najednou jsem totiž začala být kamarádkou především sama sobě. Být tu pro sebe, to je ono. To jsem dřív neznala a uvědomuju si, jaká je to škoda. Všichni potřebujeme začít u té osoby, která na nás kouká ze zrcadla. Jak na to? Inspirujte se. Sepsala jsem vlastní malé velké tipy, které vám mohou pomoci obrovsky zvýšit vaši sebehodnotu. 

TIP: Klíčem k autenticitě na sociálních sítích je přirozenost. Snažte se jednoduše být více přirození a méně přemýšlejte nad tím, jak působíte na druhé.

Objevte vaše silné stránky

Znáte své silné stránky? Své talenty? Své nejlepší vlastnosti? Dokážete vlastně pojmenovat, co na sobě máte skutečně rádi? Zkuste najít pár takových vašich vlastností nebo povahových rysů. Takových, které byste měli rádi i na druhých. Pokud přemýšlíte, tak si je zkuste sepsat na kus papíru. Mít tuhle kartičku stále u sebe je takové malé kouzlo – kdykoli se na sebe můžete usmát, až vám nebude hej. Funguje to. Zjistíte, čeho si na sobě ceníte. Já mám moc ráda své vnímání světa a krásy ve všem, svůj optimismus, srdečnost, empatii, schopnost vyjádřit slovy, co chci říct. Udělejte si seznam (sebe)lásky. Lásky k sobě. 

Matematika, která nebolí

Emoční rovnice. Už jste o nich četli? Já ano a pojala jsem je tak trochu po svém. Bez mučení – nejsem na ně odborník, pouze jsem si vzala jejich nejjednodušší formu a změnila ji na kreativní cvičení, aplikovatelné kdykoli a kdekoli. Jak posílit sebelásku, když vás vaše mysl trápí pochybnostmi o vás samotných? Hází vám klacky pod nohy? Moc dobře to znám. Myšlenky občas způsobí pěknou neplechu – a co teprve, když vás označí za neschopné, nepěkné, hloupé nebo zmatené? No, mám skvělou zprávu: můžete to obrátit přímo proti vaší mysli.

Udělat z jedu pohlazení? Hračka. Každou formulku, která vás trápí, jednoduše změňte na pozitivní tvrzení. Je to zábavné psací okénko: napište si, co negativního si o sobě myslíte, tedy nějaké omezující negativní přesvědčení, ve větách. Ke každé z nich pak přiřaďte opak. Jak já tohle miluju! Pozitivní tvrzení si následně můžete opakovat pro jejich posílení. Váš mozek je jako pes: pravidelný trénink z něj udělá krotké a milé štěně, ale bez vás a důsledného pravidelného cvičení to nepůjde. Zkusíte to podle příkladu níže?

  • Nemám sebevědomí a všeho se bojím.
    Jsem vyrovnaná, sebevědomá a odhodlaná.
  • Ostatním lidem připadám divná.
    Ostatním lidem je má přítomnost příjemná.
  • Nejsem dost dobrá.
    Vše zvládám, jak nejlépe umím.

Přijměte sami sebe

Sebeláska je forma sebepřijetí. Přijetí vlastní osoby se všemi jejími aspekty. Pozitivními, ale i negativními, které se vám možná nelíbí. Já jsem někdy příliš upovídaná. Vím to. Někdy na sebe upozorňuju, potřebuju být středem pozornosti, je to tak. Někdy mi chvíli trvá, než mi dojde, že nejen já mám pravdu. Občas mám problém nedávat nevyžádáné rady. Někdy si nasazuju masku vtipálka, protože mám strach být sama sebou. Taky často plácnu něco bez přemýšlení, co nakonec vyzní úplně jinak, než to myslím, a to je pak nadělení.

A co vy? Upřímně, dříve jsem se dokázala trápit vším tím, co se mi nelíbí na druhých – a co sama dělám. A dnes? Rozhodla jsem se žít život v souladu se sebou. Respektovat své dobré i špatné vlastnosti. V čem spočívá ten klíč? Ty dobré můžete posilovat, ty špatné přijmout a nechat je být. Když půjdete cestou sebelásky, uvidíte, že ty špatné už nebudou tolik vidět. Vyrovnaný člověk je totiž nepotřebuje!

Umění říkat opravdové ne

Umíte říkat ne? Umíte někoho zcela asertivně a bez emocí odmítnout, nebo se vás to osobně dotýká a nejde vám to? Ano, i u mě to vázne, stále s tím mám malý problém. Dokonce jsem měla potíže s cenotvorbou, odmítáním nevýhodných zakázek nebo upozorněním klientů na jejich chybu v textech webu. Vždycky mě odhodilo ego, mělo totiž strach, že odmítnutí se mi vrátí jako bumerang.

Pravda je však jiná: pokud jste v souladu se sebou, stojíte si sami za sebou a máte se rádi, pak dokážete říct ne. Laskavě. Bez čekání na reakce druhých, které nevypovídají nic o vašem rozhodnutí říct ne. Není to celé jen o tom umění říkat ne, ale celkově také o zdravém zaměření se na sebe. Tím nemyslím, abyste byli sobci – to je pravý opak sebelásky. Jen je důležité nastavit si takové hranice, při kterých budete respektovat sami sebe. Lidé totiž často respektují hranice a potřeby druhých, ale na ty vlastní zapomínají. Je čas to změnit. Pomůže vám autenticita, přirozenost a naslouchání sobě. Mějte se rádi a nepouštějte se do ničeho, s čím jste v rozporu. Klidně začněte po malých krůčcích. Máte odvahu udělat to pro sebe?

Kouzlo zdravého obdivu

Sebevědomí není totéž, co sebe-vědomí. Vidíte, jaký je v tom rozdíl? Sebe-vědomí je zdravé sebevědomí vyrovnaného člověka. Co vám tedy poradím nakonec? Buďte svým nejlepším já. Když se totiž budete snažit být svou nejlepší verzí, budete mít další důvod mít se rádi. Budete si vědomi sami sebe. Dělejte tedy vše, jak nejlépe umíte. A klidně se občas pochvalte, obdivujte se, věnujte si úsměv.

Co dělám já? Pomáhá mi otužování, které mi ukázalo, jak silná je láska ve mně. Nastartovala to úcta k mému tělu za to, co dokáže. Tak jsem začala přemýšlet o sebelásce a nastartovala jsem snahu mít se více ráda. Zafungovalo to, je to lepší a lepší, zejména díky pravidelné meditaci. Jsem v souladu se sebou, přijímám se taková, jaká jsem, a díky tomu můžu být autentická. Sama sebou bez toho, že bych se soudila, vnímala se negativně nebo si neumožňovala být taky na prvním místě. Postupně se tak mění i celý můj svět, ale o tom zase příště.

Teď je to i o vás: mějte se rádi. Se všemi chybami, prožitky, vlastnostmi, se svým vzhledem. Občas si řekněte, za co byste se v týdnu mohli pochválit, obdivovat. A když se něco povede? Odměňte se. Ukažte si, že se chcete mít rádi a darujte si radost. Darujte si sebelásku.

 

Vendula Jelínková
Tančím s písmenky na volné noze. Své zkušenosti s pozitivní psychologií a psaním jako motivátorka předávám těm, kdo chtějí skočit do kreativního světa snů rovnou po hlavě. Všem, kdo chtějí psát každý všední den, aby jejich dny byly jednou provždy nevšední. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Sexy texty snadno a rychle!

    Získejte eBook zdarma Jak začít psát. Začněte.

  • Nejnovější články
  • Hurá na facebook!